Even voorstellen... Omaima El Iraki
Na een stageperiode van zes maanden en een versnelde MBO opleiding: “ Persoonlijk begeleider” ben ik terecht gekomen in het werkveld van House of Esports. Vanwege eerdere ervaring met verschillende doelgroepen zoals gehandicapten, ouderen en dementerenden herken ik van nature waar zorgwerk in terugkomt. Tijdens mijn opleiding heb ik verschillende presentaties gehouden voor docenten om te uit leggen waarom gamen zo belangrijk kan zijn voor deze doelgroepen.
Vanuit de gemeentes krijgen we per aanvraag KPI’s. Dit zijn Kritieke prestatie-indicatoren, afgekort dus KPI's, anders gezegd de variabelen om prestaties van ondernemingen te analyseren. Deze KPI’s zijn verdeeld over harde doelstellingen en soft doelstellingen. Harde doelstellingen bestaan uit aantal deelnemers en de hoeveelheid activiteiten. Soft doelstellingen zijn wat minder goed meetbare doelstellingen zoals het profileren van de "esports hoofdstad van Nederland" en het inzetten van esports inzetten voor bredere doelgroepen. Dit allemaal met gamen als rode draad. Hierbij hebben ligt de focus op persoonlijke ontwikkeling en talentontwikkeling, waarbij we ook balans stimuleren door middel van de digitale schijf van vijf.
”Sometimes you win, sometimes you learn.”
- Omaima El Iraki – Social worker Gaming
House of Esports is ontstaan vanuit de behoefte om meer draagvlak te creëren voor jongeren en gaming in Nederland, zowel als sport, maar ook als belangrijk onderdeel van de maatschappij. Het spelen van games is zoveel meer dan alleen vermaak. Het is sociaal verbindend, educatief, legt onbekende talenten bloot en biedt een uitlaatklep. Onze activiteiten gebruiken games en sport niet zozeer als doel, maar juist als middel. Sport doet namelijk veel meer met jongeren. Het laat ze sociaal bezig zijn en zorgt voor de vereiste beweging en draagt bij aan het creëren van respect en verantwoordelijkheid. In tegenstelling tot een kinderopvang zijn we niet aan het observeren, maar echt aan het werk om te kijken of we de jongeren kunnen helpen. We gebruiken de games en sport in de praktijk om erachter te komen wat de pedagogische hulpvragen zijn bij de jongeren.
|